Rusland - Mongolie

Hallo allemaal!

Hier dan het eerste reisverslag, vanuit Beijing, na ruim 8000 km treinen. Best goed te doen eigenlijk, en Marijn en ik hebben niet eens ruzie gehad tijdens die 6 dagen in een kleine cabine!
Eerst aangekomen in St. Petersburg, een erg mooie stad maar wat een norse mensen! Onze weg naar het hostel in de metro was al erg russisch. Nergens engels, een ouwe metro die van binnen sinds de jaren 60 niet meer veranderd leek te zijn, iedereen kijkt chagerijnig en er speelt iemand russiche muziek op een accordeon. Had toch ook wel wat. Het verkeer is hier, zoals we al gehoord hadden, levensgevaarlijk. Ze crossen hier gerust met een gangetje van 100 km/u midden door de stad. We zagen ook nog een voetganger midden op de weg liggen, die net was aangereden door een auto.
Een paar dagen de stad bekeken, mooie grote oude gebouwen en pleinen. Treinkaartjes geregeld, wat een hels karwei is als niemand engels spreekt en iedereen je weer doorstuurt na een ander station. Na een hele ochtend proberen bleek dat we ergens in een gebouw moesten zijn op 5 minuten lopen van ons hostel... Nou ja, we hadden in ieder geval kaartjes naar Moskou en Ulaan Baatar!

We zijn helaas maar een paar uur in Moskou geweest dus het Kremlin hebben we niet kunnen zien. Dat houden we nog tegoed tijdens een citytripje oid... Een paar uur op het station gewacht, waar we mooi wat eten voor de treinreis in konden slaan. Wel een beetje jammer dat de helft van alle producten die ze verkochten over datum waren.
Rond 21.30 zijn we in de trein gestapt naar richting Ulaanbaatar. We hadden een treinrit van 4 dagen voor de boeg. Heel spannend om 4 dagen opgesloten te zitten in een trein met mensen en culturen die je niet kent en dikke chagarijnige Provodnikas (de conducteurs). Zij zorgen voor het wel en wee in hun treinstel en wisselen elkaar af. Wij hadden zo ongeveer de meest chagerijnige provodnika's van de hele trein, en ze begonnen ook steeds meer te stinken naar mate de reis vorderde.

Maar het viel verder alles mee. De trein wordt al snel je tweede huis. We zaten in een 4 persoons cabine met een Russisch stel. Zij spraken redelijk Engels en we hebben veel van elkaars culturen kunnen leren. Verder heeft Marijn nog veel gekaart met een groep mongolen (ook het hele verhaal over Djengis Khan (mongoolse leider/veroveraar) gehoord), en nog opgetrokken met een aantal duitsers. Elke dag stopten we wel een aantal keren op een station waar we even de benen konden strekken en allerlei lokale producten konden kopen bij de Baboushka's (russische moedertjes), en enorme plastic flessen met bier. Verder lees je wat, praat je wat, speel je eens een spelletje en geniet je natuurlijk van het prachtige uitzicht. Je hebt al snel geen besef van tijd meer, mede omdat je in totaal door 7 tijdszones komt tijdens de gehele reis. En geloof me, die noodles en cup a soup zijn best lekker maar na vier dagen is een gewone maaltijd toch wel hemels!
In Siberie was het onzettend warm, zo'n 40 graden. De vierde dag stond in het teken van het prachtig uitzicht over het Baikal meer, het grootste zoetwatermeer van Europa en Azie samen. En groot was het! Ik denk dat we ongeveer een uur of 4 langs het meer zijn gereden voordat we het eindelijk voorbij waren!
Verder hadden we deze dag de grensovergang van Rusland naar Mongolie. En dit gaat niet zoals in Europa gewoon in 1 grens overgang. Nee, alles gaat dubbel. Eerst de Russische grens, paspoortcontrole, visum, aan te geven artikelen, alles doorzoeken, dan blijkbaar stuk niemandsland, dan bij mongolse grens nogmaals hetzelfde. Al doen de Russen er dik 3 uur over en de Mongolen 1,5 uur. Verder valt op dat de Mongolen veel vriendelijker zijn dan de Russen. Dus we zien eindlijk weer lachende gezichten en mensen die gedag terugzeggen!

Aangekomen in Ulaanbaater viel al snel op hoe vervallen de stad is. Veel vervallen huizen (mede door de slechte weersomstandigheden) en hele slechte wegen (als je soms nog van wegen mag spreken). Daar tegenover heb je dan toch weer hele luxe dure wijken, veel merkwinkels zoals Chanel en Emporio Armani. Een heel apart gezicht. Heel gek is dus dat er in Mongolie, en met name in Ulaan Baatar, veel geld zit. Er zitten veel westerse investeerders en men bouwt allemaal grote gebouwen Ook is de Amerikaanse invloed erg groot (zie je meer in Azie). Gek genoeg blijft de infrastructuur hierbij achter. Vuilnis ligt overal op straat en dit wordt opgeruimd door oude mannetjes of wordt gewoon ter plekke verbrand. Veel zwervers in de slechtere buurten. Voor ons een zielig aanblik.

We wilden hierdoor zo snel mogelijk de stad uit en genieten van het mongoolse landschap. De volgende morgen zijn we dus vertrokken naar Terelj National Park. Onderweg gestopt bij een aantal mooie monumenten, Cave of 100 monks, waar zich volgens de legende 100 monniken hebben verstopt gedurende de tijd dat er op hun gejaagd werd. Verder vele gebedsplaatsen, stenen hopen met een stok in het midden waar je drie keer omheen loopt en ondertussen steentjes op de berg gooit om te bidden. Aan de stok zijn verschillende gebedssjaaltjes gebonden, Ook zijn we nog even gestopt bij een eagle park. "Neem maar even op de arm", zei de beste man. Nou dat hebben we geweten! Als je met je arm ging wiebelen sloeg hij zijn vleugels uit, echt een enorm beest. En wat een kracht, alsof zijn klauwen door je arm heen gingen. Maar een zeer bijzondere ervaring. Voor de lunch werden we uitgenodigd bij een traditionele Mongolse nomaden familie. Hier konden we genieten (helaas voor ons minder genieten) van lokale lekkernijen zoals paarden- en yak melk (erg zuur), vreemde zure kaasachtige hapjes en de lokale lekkernij, yakboter. Hier aten ze lepels vol van! Wij maar even niet... Verder kregen we een deegbroodje met schapenvlees. Ik ben er wel achter dat dit niet mijn favoriete vlees is. Je proeft het de volgende dag nog, bah!

Na onze welverdiende lunch beklommen we twee mongoolse paarden om een uurtje door het mongoolse landschap te gaan rijden. Marijn was natuurlijk veel te groot voor die kleine paardjes, een mooi gezicht.
In eerste instantie mocht ik alleen nog aangelijnd rijden, een klein mongools jongetje had mijn paard vast en ik mocht niks doen! In mongolie is paardrijden sowieso alleen  voor mannen. Na veel zeuren van mijn kant gaf het arme jongetje eindelijk toe, en mocht ik zelf rijden. Nou, ik begreep al snel waarom dit niet zoveel nut had want mijn paard was al net zo dwars als ikzelf en wilde alleen met zijn neus tegen de kont van het paard voor zich lopen.
Na een uurtje te hebben rond gehuppeld en met pijn aan je stuitje van het te kleine zadel, vertrokken we naar onze verblijfplaats in een tradittioneel Mongools dorp. Hier verbleven we in een Ger-tent. Prachtig mooi van binnen, mooie kleurige kleden en beschilderde houten bedden.
Alvorens we het avond eten kregen voorgeschoteld hadden we nog even tijd om een mooie wandeling te maken. Fit als we ons voelden vonden we het een goed idee om even een berg te bewandelen/beklimmen, een erg mooie maar zware tocht. Aangezien Mongolie 1 groot weiland is liepen we tussen de paarden, koeien, stieren, jakken, schappen en geiten. Bijna aan de top kwamen er steeds meer kruiden en bloemen, het rook heerlijk naar lavendel en het uitzicht was prachtig. Tevens zagen we in de verte 8 grote eagles zweven, wat wil je nog meer. Aangezien we al een beetje laat waren, zijn we hardlopend naar beneden gegaan waarbij ik uiteraard de berg nog even een dikke knuffel heb gegeven. Gelukkig niks gebroken anders kon ik gelijk weer terug naar het WZA...

's Avonds genoten van een heerlijke maaltijd en nog even gekletst met onze New Zeelandse en Chilleense Ger-genoten. Voor het slapen gaan nog even een heerlijke wandeling door het “dorp” gemaakt. Gedurende de wandeling kunnen genieten van het ouderwets herderen van koeien en jakken. Mongoolse mannen die galopperen over de vlakte om hun vee bij elkaar te brengen en te melken. Heel bijzonder om te zien was dat ze hier op de Mongoolse vlakte graag basketbal spelen. Even de poep aan de kant schuiven en hupsakee, spelen. Verder is het mooi om te zien hoe de jeugd hier zijn tijd doorbrengt. In plaats van op snelle scootjertjes te rijden galopperen ze hier door het dorp. Veel stoerder!

Na een nacht op een plank te hebben geslapen (die mongoolse bedden hebben nu eenmaal geen pocketvering) en lekker genoten te hebben van het ontbijt buiten waren we klaar voor een mooie wandeling langs de rivier. Hier zouden we wel even een duik nemen aangezien we al 2 dagen niet hadden kunnen douchen. Echter de rivier was wel heel erg koud, en voelden wij ons niet vies genoeg om deze beproeving te doorstaan. Dan maar even met de voetjes in het water. Wat een mietjes zijn we toch.

's Middags in de  car of death weer huiswaarts gekeerd. Volgens Marijn, en hij heeft gelijk, rijden ze hier echt als mongolen. Na compleet loskomen van de grond en 2 bijna aanrijdingen reden we, naast een al gebeurd ongeluk, onze spiegel eraf. Blijkbaar was dit ook nog de schuld van de andere chauffeur, want als er in mongolie iets op jouw weghelft gebeurd mag je er gewoon omheen rijden en moet het tegemoetkomende verkeer er maar voor zorgen dat ze ruimte geven. Onze kleine mongool had wel door dat wij niet helemaal blij waren met zijn rijstijl, maar gelukkig hebben we het heelhuids overleefd.

De volgende dag weer vroeg uit de veren om de trein te pakken naar Beijing (die kaartjes waren, dankzij onze russiche vrienden uit de trein, een stuk gemakkelijker te regelen), waar we nu zijn, en vanmiddag vertrekken Hanoi. Hier later verslag over! Foto's volgen.