Nieuw Zeeland en Australie

Zo, daar zijn we weer, tijd voor het vervolg.Waar waren we gebleven? Tsja, we beleven ook zo veel, het is bijna niet meer bij te houden. Oh ja, Nieuw Zeeland. Na een heerlijke bbq met z'n allen en lekker naborrelen, vertrokken we zaterdagochtend richting de Golden Bay. Een prachtig stuk natuur in het noordelijkste puntje van het Zuidereiland, waar maar weinig mensen komen. Een mooie route gereden waarbij Dan helemaal in zijn nopjes was want hij kon zijn 4x4 even lekker uitdagen door de blubber, dwars door een rivier en steile weggetjes op. Baukje zag de bui al hangen, die kon straks natuurlijk weer autopoetsen.
Op een beschut plekje, met prachtig uitzicht over de woeste zee en mooie kustlijn, onze tentjes opgezet. Bauk en Dan hadden twee kleine tentjes, dus Dan sliep in de auto. Vond ie gelukkig geen probleem, als z'n Baukjes maar lekker warm in een tentje lagen haha. Natuurlijk een dop van het luchtbed kwijt maar Dan McGyver loste dit vakkundig op met een bierdopje, tape en een aansteker. Bauk en ik hebben heerlijk geslapen! Gelukkig had die van Miek en Bernd wel een dop dus ook zij lagen heerlijk comfortabel in hun tentje.
Tijd om hout te verzamelen voor het kampvuur op het strand, en Miek aan de slag om het aan te steken. Dan wilde haar wel een handje helpen want die dacht dit komt nooit goed, maar Dan is van het gemakkelijke, dat wil zeggen scheutje benzine er op en klaar. Maar das niks voor Miek, dus die heeft het vuur keurig aangekregen op de ouderwetse manier. Nou ja, ouderwets, dan had ze het met zo'n ronddraaiend stokkie moeten doen, dat vonden we net iets te lang duren.
Heerlijk pasta gegeten (ook dat gedeelte wat omgekiepeld was in het gras, goed voor je weerstand, geeft niks Dan) en daarna lekker biertjes en wijntjes (alcoholvrij voor Baukje Br.) gedronken rond het kampvuur tot onze ogen dichtvielen. Heerlijk geslapen op het geluid van de zee. Daar kwam in de loop van de nacht nog het tikkende geluid van regen bij, heerlijk zolang het de volgende ochtend maar droog is. Wat het natuurlijk niet was. In een klein droog moment de boel snel ingepakt op naar huis. Onderweg nog even lekker ontbeten en verder gereden langs mooie plekjes in de buurt van Nelson om daar nog even rond te neuzen en te lunchen.
Uiteindelijk filmpjes gehuurd en op de bank geploft. 's Avonds afscheid genomen van Bauk en Dan, zij moesten de volgende ochtend weer vroeg op naar hun werk, en wij vertrokken later met zijn drieen via Hanmer Springs richting Christchurch.

Na een mooie route aangekomen in Hanmer Springs, waar ze, zoals de naam al zegt, heerlijke hotsprings hebben. Het is een knus wintersportachtig plekje, beter om hier te vertoeven in plaats van in het door de aardbeving verwoeste Christchurch. We hadden twee mooie houten huisjes (eentje voor mij alleen en eentje voor Bernd en Miek want het was natuurlijk hun laatste avond samen) die Bernd geregeld had, helemaal top. Even lekker geborreld met wat hapjes en daarna waren we klaar voor de hotsprings. Heerlijk de hele middag gedobberd, mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen, beetje regen maar wij hadden het heerlijk warm.
's Avonds lekker uit eten en daarna naar huis. De volgende ochtend was het nog zo'n anderhalf uur rijden naar Christchurch, want van daaruit moest Bernd weer vliegen naar Nederland. Snik snik arme Miek.
En toen ineens was het koppel Miek en Bauk weer samen!
Nog ongeveer twee weekjes NZ en dan op naar Brisbane, Australie. Eerst maar een hostel zoeken in Christchurch, het was het begin van de middag dus tijd zat. Nou, dat was even lastiger dan we dachten. Bleek er een jaarlijkse grote paardenrace te zijn, waar zelfs prins Charles en Camilla naar toe gingen, dus je raadt het al, alles volgeboekt. En ook echt alles, zelfs buiten de stad. En het begon al later te worden dus we konden ook niet meer heel ver rijden. Uiteindelijk op internet een hotelletje kunnen boeken (veel te duur natuurlijk maarja beter dan in de auto slapen), dikke mazzel want er hadden net mensen afgezegd en na ons waren er gelijk weer anderen die de kamer ook wel wilden.
De volgende dag wilde ik graag Christchurch nog even bekijken, want ik was er geweest voor de aardbeving en was benieuwd hoe het er nu uit zag. En dat was schokkend (hoe toepasselijk), want van het oude centrum met de mooie kathedraal was niks meer over, alles was afgezet omdat dingen of ingestort waren, of niet meer veilig zijn. Het hele centrum heeft zich verplaatst naar een ander gedeelte van de stad, waar veel winkels en restaurantjes in containers zitten nu. Zoals Miek ook al schreef, door de vele naschokken hebben ze de stad nog niet kunnen herbouwen en zijn ze nu pas aan het puinruimen.
Na het bekijken van de stad zijn we verder gereden, richting het zuidelijkste puntje van het zuidereiland. Overnacht in een leuk hostel in Geraldine en verder gereden naar Oamaru. Hier bij een beetje een gekke vrouw in een soort pippi langkous huis overnacht, heel gezellig. Een leuk oud plaatsje waar op dat moment een soort jaarlijks feest aan de gang was, iedereen in victoriaanse klederdracht, zag er mooi uit. Wederom weer mazzel dat we plek hadden want het ging weer druk worden zeiden ze. Oamaru staat bekend om de pinguins die hier 's avonds het stadje in wandelen om in ruimten onder de huizen te overnachten. Dit is de blue pinguin. Ook de yellow eyed pinguin hebben we gezien op een strand verderop, die komen het strand op aan het einde van de dag om hun nesten in de bosjes weer op te zoeken.
De volgende dag doorgereden naar Dunedin, waar we iets buiten de stad een prachtig hostel op een heuvel hadden gevonden, op het land van een schapenboer. Mooi uitzicht over de zee, een houtkachel, een platenspeler en mooie oude platen, wijntje er bij, wat wil je nog meer. De eigenaar, Billy Brown, kwam ons zelfs nog een konijn brengen wat ie net geschoten had, lekker in de oven met aardappelen, wortels etc. Heerlijk! Hier drie nachten gebleven want het was hier zo mooi. Veel regen maar gelukkig ook even droog, even naar het dorpje in de buurt geweest en een mooie wandeling gemaakt. Op de laatste dag heeft Miek nog een paardrijtocht gemaakt.
Uiteindelijk moesten we toch weer verder en zijn we naar de Catlins gereden, een groot natuurgebied aan de kust. Een mooie route om te rijden en uiteindelijk in Curio Bay beland. We zaten in een hostel aan zee en als je geluk had zag je vanuit de keuken de dolfijnen in de golven spelen. Jammer genoeg hadden wij dat geluk niet maar toen we later over het strand liepen zagen we in de verte nog wel wat vinnetjes boven het water uitsteken.
Door het slechte weer de volgende dag weer verder gereden, richting Queenstown. Een adembenemend mooie route langs twee meren, en een mooi plekje gevonden een uur voorbij Queenstown aan het puntje van het meer, midden tussen de alpen. Een soort lodge, met uitzicht op het meer, de besneeuwde bergtoppen en zelfs een hottub er bij. Wat is reizen toch zwaar zeg.
Hier drie nachten gebleven. Na de eerste nacht zijn we 's ochtends naar het beginpunt van de Routeburn Track gereden, om daar een dagtocht te gaan lopen. Het is een meerdaagse tocht, een van de Great Walks (waar ook de Milford Track toe behoort die Miek en Bernd gelopen hebben), maar om die helemaal te lopen moet je van te voren reserveren omdat ze niet teveel mensen tegelijk in het gebied willen hebben, om de natuur te beschermen. Een dagtocht kan echter wel, dus Miek en ik hebben een prachtige route gelopen van een uur of 6. Daarna lekker met een wijntje in de hottub om onze vermoeide benen lekker te verwennen. Zoals ik zei, afzien dit hoor. De volgende dag nog een dagje aan het meer gelegen om bij te komen van die ontzettend zware dag, en de volgende dag vertrokken richting Omarama. Daar heb ik eerder met Agnieta overnacht, bij een boer thuis die zijn schapenboerderij tevens als hostel gebruikt. Hier nog even gekeken toen de boer een paar magere afgestoten lammetjes met de fles voerde, zo schattig! Verder Lake Tekapo en Lake Pukaki bekeken met de hoogste berg van Nieuw Zeeland, Mount Cook, op de achtergrond. Een prachtig gezicht, die mooie blauwe meren met die besneeuwde bergen er achter.
Na twee nachten weer verder, dit keer weer op naar Christchurch, waar we deze keer wel een hostel vooraf geboekt hadden, want je weet het nooit... Auto ingeleverd en dit was het laatste nachtje in Nieuw Zeeland alweer! De volgende ochtend vroeg, om 4.25 uur, werden we opgepikt door het shuttlebusje om ons naar het vliegveld te brengen. Om half 8 vlogen we richting Brisbane voor weer een nieuw onderdeel van onze reis.

Op 26 november kwamen we dus aan in Australie. Helemaal aan de andere kant als waar we eerst in Australie waren.  We vlogen op Brisbane wat de 2 na grootste stad van Australie is.  We hadden nog geen camper kunnen regelen dus voor de eerste dag hadden we een hostel gereserveerd. Het was rond 10 uur in de ochtend, maar meteen al ontzettend warm. Gelukkig hadden we een hostel net buiten de stad gevonden met een klein zwembadje, waar we maar direct insprongen voor een heerlijke afkoeling.  Daarna zaten we de hele middag achter de traagste computer van de hele wereld en hebben daar toen ons vorige verhaal opgezet. Ook hebben we gezocht naar een camper, wat wat moeilijker bleek te zijn dan we dachten... Er waren nog maar een paar campers vrij en de prijzen logen er niet om, maar met wat geduld toch nog wat gevonden. Eigenlijk was ons plan de volgende dag direct uit de stad te rijden en te gaan touren met onze camper, maar we konden de camper pas een dag later ophalen. Ons plan: van Brisbane naar Sydney in zo'n 14 dagen, 3 stops en lekker rustig aan doen! Beetje vakantie houden! Waren we wel aan toe... Zo gezegd, zo gedaan... 1 dag langer in het hostel; lees badderen...
En toen campertje halen. En dan met de camper uit de stad rijden opzoek naar de high way langs de kust. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, wat een stad zeg! 30 wegen boven en onder ons, geen idee waar je bent, maar met Bauk die aan het kaart lezen is en Miek die tussen alle auto s doorscheurt is 't allemaal goedgekomen. De gehuurde camper is echt weer zo'n leuk ding, wel een rammelbakkie maar daar was de prijs ook naar.  Nou vanuit 30 graden kwamen we in ene in regen.. Dat was niet de bedoeling en we reden ook alleen maar in super grote steden... Dat was ook niet de bedoeling... Dachten langs de kust, knussig weggetje en kamperen tussen de beesten en 't wild. Nee dus, knussig kust weggetje was een grote snelweg en druk! Gelukkig veranderde dat na een poosje en kwamen we aan het einde van de middag aan in Byron Bay. We hadden een leuk campeerplekje gevonden en zijn hier 2 nachten gebleven. Leuk klein dorpje en een heerlijke strand (lees; 30 graden, witte stranden en blauwe zee) en na het zonnen een lekker wit biertje en op de achtergrond een Aussie die op de didgeridoo speelt. Daarna weer opzoek naar een ander campeerplek en zijn we uitgekomen bij Arrawarra. Mooi groot strand en mooie plekjes voor de camper, hier konden we wel 4 nachten staan. Onze camper stond aan een rivier, met uitzicht op zee. Fantastisch weer dus op naar het strand, waar we bijna de enigen waren. De volgende dag was het wat slechter weer en kwamen onze buren langs die ons vroegen om bij hun te komen zitten en onze reisverhalen te vertellen... Een wat ouder gezellig stelletje. Dat was zo rond 14 uur en na een paar glazen wijn, sterke verhalen en lekkere hapjes was het in eens 22 uur geworden en wilde mevrouw wel naar bed... Haha, ok dan gaan wij ook maar. Volgende dag werden we wakker met een lichtelijk wijn hoofdpijntje maar we lieten ons niet kennen en gingen maar kajakken. Door een rivier wat nogal op een rivier leek met krokodillen, terwijl ze ons ervan overtuigden dat hier geen krokodillen waren geloofden we toch bijna in onze eigen sterke krokodillen verhalen.. Toen sloeg het weer om en begon het te regenen en te onweren, vlug terug peddelen dus. Arrawarra was een heerlijk plekje, met gezellige mensen en veel beesten. Toen we weg gingen kregen we zelfs nog een kadootje van de buren voor Sinterklaas, want de volgende dag was het 5 december. Zo lief!
Weer touren met onze camper en op aanraden van wat andere mensen op naar South West Rocks. Opnieuw een prachtig plekje met uitzicht op zee. Wanneer we over de camping liepen, kwamen we weer mensen tegen van de vorige camping. Dus maar weer even op de borrel, haha. Het stel wat al dik in de 70 was, hadden elkaar 3 weken geleden ontmoet tijdens een cruise en besloten samen verder te reizen en voor altijd bij elkaar te blijven. Dus daar zaten we tussen een verlieft stel dik in de 70! Zo schattig. Ook speelden ze beide ukelele en kregen wij les van hun zodat we in NL jullie kunnen gaan verrassen met onze muzikale kunsten (verwacht er niet teveel van...).
Even verderop was een mooi uitzichtsplek bij de vuurtoren van het 1 na oostelijkste puntje van Australië.  We rijden weer verder richting het zuiden, want op 7 december moeten we onze camper inleveren in Sydney. Wat ons de tijd gaf om nog 1 nachtje op een campingplaats te overnachten. We kwamen aan bij Seal Rocks, maar de camping was daar niet zo leuk dus besloten we daar niet te kamperen. Wel hebben we daar aan het strand gelegen, wat er weer fantastisch uit zag. We hebben gekampeerd bij Tea Garden, even verderop.
Volgende dag; camper uitmesten en op naar Sydney. Dit keer las ik kaart en reed Baukje en ook dat ging goed. God wat is Sydney groot, maar na onze camper zonder kleerscheuren terug gebracht te hebben vonden we onze weg naar het hostel ook wel weer.
Gisteren naar het bekende Bondi Beach geweest en vandaag gaan we naar het Opera House en Manley beach.

De foto's van dit en het vorige verhaal volgen nog, vanwege problemen met het uploaden dus houd de website in de gaten!